Introduktion
Kära kollegor, jag anser att det vore en god idé att skaffa boken "Jag ringer mina bröder" av författaren Jonas Hassen Khemiri.

Berättelsen kretsar kring en händelse där en bil exploderar i hjärtat av Stockholm, men ingen har ännu identifierats som ansvarig.

Amor känner en tyngd av skuld för det som inträffat, och han bestämmer sig för att kontakta sina bröder och uppmana dem att hålla sig hemma och undvika att dra uppmärksamhet till sig själva, med vetskap om att de kan bli felaktigt misstänkta trots att de är oskyldiga.

Samtidigt genomför han samtal med flera personer via telefon, inklusive sin kusin och mormor. Efter en tid ändrar han dock sin ståndpunkt och uppmanar sina bröder att lämna hemmet, gå framför demonstrationerna och göra sig synliga.

Utdrag
Ungdomsromanen utgör populärlitteratur och delar av dess kännetecken inkluderar att erbjuda läsaren en form av trygghet.

Denna trygghet kan vara varierande, kanske i insikten att de inte är huvudpersonen i berättelsen. Boken är också lättläst, vilket gör den tillgänglig och engagerande för alla elever.

Bokens värderingar presenteras tydligt, vilket eliminerar behovet för eleverna att spekulera och istället möjliggör en direkt förståelse av budskapet.

Det mest betydelsefulla med romanen, särskilt som populärlitteratur, är dess förmåga att beröra elevernas sociala och psykiska behov, exempelvis i fråga om identitetsutveckling.

Eftersom identitet är ett centralt tema i boken blir den en perfekt resurs för elever att lära sig hantera problem som kan uppstå både under ungdomsåren och i vuxenlivet.

"Jag ringer mina bröder" har potential att vidga och fördjupa elevernas intresse för läsning på ett unikt sätt.

Boken behandlar teman som människor dagligen stöter på, vilket gör att det inte är något nytt eller främmande för dem.

Snarare är det en problematik som ständigt är närvarande, som till exempel fördomar - något var och en har, antingen riktat mot någon annan eller möjligen emot sig själv, även om man inte alltid är medveten om det.

Många har åtminstone hört eller sett någon som bär på fördomar, och därför kommer de lätt kunna känna igen sig i boken.

Bokens tillgänglighet är en viktig faktor för att väcka elevernas intresse. Den berör ämnen som även de "coola" killarna, som kanske normalt sett avstår från att läsa, skulle kunna lockas av.

Boken behandlar kriminalitet och är dessutom kort och lättläst, vilket gör den tillgänglig och engagerande även för dem.