Introduktion
Inom ramen för regelbaserad etik granskar man själva handlingen och bedömer om den, baserat på tidigare etablerade normer, klassificeras som riktig eller felaktig. Istället för att appellera till känslor, betonas resonemang.
Ett exempel är lögn, som allmänt anses vara en felaktig handling, liksom brott mot lagar. Om någon till exempel överträder lagen genom att ta någon annans liv för att denne har stulit från en butik, skulle denna handling enligt vårt rättssystem kategoriseras som felaktig enligt regelbaserad etik.
Utdrag
Vid en regeletisk analys av denna reklamfilm krävs en noggrann granskning av vetenskapliga källor för att avgöra om produkten faktiskt lever upp till sina påståenden.
Om produkten visar sig motsvara de påstådda funktionerna, så kan man anse att denna reklamfilm är välgjord, då dess konsekvens leder till att konsumenten grundar sitt köp på ärlig och verifierbar information.
Om däremot informationen i reklamfilmen är felaktig, förs till konsuments bedrägeri och lögner. Detta strider enligt etablerade regler, grundade på långvarig erfarenhet, mot regeletiken och anses vara en oetisk handling.
I dagens samhälle har vi emellertid lagar som övervakar att reklam som når konsumenterna inte bygger på vilseledande information. Dessa lagar bygger själva på principer inom regeletiken.
Lämna ett svar