Företagens roll i samhället | Uppgift | C i betyg

Inledning
A) Carl Erling Persson föddes 21 januari år 1917 i Borlänge och död 28 oktober 2002 i Stockholm.

Han har utbildningen företagsledare och var en entreprenör, därtill är skaparen av Hennes & Mauritz.

Han var ost bud i familjens charkuteriaffär men hade större framtidsplaner och enorm engagemang.

Efter nio år senare startade han sin första Hennes och Mauritz. Han och hans kompis björn Wennberg startade Pennspecialisten och verksamheten var påväg emot en bokhandel men sedan fick de ett avtal och startade Ur & Penn.

Därefter köpte han en lokal i Sergelgatan och påbörjade H&M företaget, som idag finns överallt i världen.

Alfred Nobel föddes 21 oktober år 1833 i Stockholm och död 10 december 1896 i San Remo, Italien. Han var svensk men ansåg ändå vara en världsmedborgare.

Alfred Nobel var utbildad till kemist och ingenjör. Han största arbete vara att uppfinna dynamiten och utav det skapade han företag över hela världen och skapade en enorm förmögenhet och uppskattades vara en av de rikaste entreprenörerna under hans tid.

Han blev uppfinnare efter sin pappa som hade fabriker där han tillverkade minor för den ryska armén.

Utdrag
Verksamheten blev populär av Västerrås så han forsatta att bygga ut sitt imperium. Men under lågkonjunkturen som inträdde 1970- talet så påverkade detta också företagsverksamheten.

Människor hade allmänt brist på pengar. Att konsumenter var sämre ekonomiskt tillsatta betyder det att det är färre som kan konsumera kläder

men på andra sidan är det en fördel då vissa människor blir tvungna att köpa billigt och vissa vill spara pengar och väljer det billigare men följer ändå modet

därför sänkte Erling prisnivån på kläderna till 40 % billigare än andra klädaffärer. Detta gynnade inte Hennes på den utsträckningen som högkonjunkturen gjorde, det medförde till lägre omsättning.

Men något som försvårat verksamheten var kapital, med tanke på att hans egna kapital räckte inte till investeringen av Hennes, som omfattade lokal, produkter och mer.

Därtill var banklån inget alternativ förr men han lyckades övertyga människorna, som t.ex leverantörer om sin förträffliga företagsamhet.

Han började en säker verksamhet med först mindre varor som ökade till större sortiment.

Det fanns inga konkurrenter i Sverige med liknande verksamhet som bygger på affärsidén "mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt”

och på grund av affärsidén så blev H&M populärt av kunderna. Eftersom att det var monopol i marknaden utifrån Hennes verksamhet som innebär att det enbart finns en producent och flera konsumenter vilket jag anser att Hennes var

och eftersom att det fanns inget som konkurrerade om vinsten och kunderna så var en underlättande faktor.

Det uppkom konkurrenter sedan som byggde på samma princip, som löstes genom att verksamheten utvecklades till större sortiment som herrkläder, baby, barn, jaktutrustning och vapen

Få gratis tillgång till uppdraget

Ladda upp en av dina egna uppgifter och gå åt den här. Det tar bara två minuter