Innehållsförteckning
Teori:
Hypotes:
Utförandet:
Resultat:
Diskussion:
Slutsats:
Utdrag
Teori:
När elever sitter och skriver prov så drabbas alla elever av någon form av stress, oavsett hur mycket eleverna pluggar inför ett prov.
Under tiden som prov skrivs skickar hjärnan hela tiden signaler till kroppen som bra och dålig stress. I detta fallet så är det mest bra stress som drabbar försökspersonerna. Bra stress kan bestå av kortvarig och långvarig stress.
Vid kortvarig stress utsöndras adrenalin och noradrenalin genom aktivering av autonoma nervsystemet. När dessa ämnen utsöndras höjs adrenalin-och noradrenalin nivåerna i kroppen, vilket i sin tur medför att kroppen agerar, reagerar snabbare, får oss att tänka snabbare.
Denna typ av reaktion kallas för flight-and-respons-reaktion, och försvinner så fort situationen är över, i detta fallet provet. Det autonoma nervsystemet är uppdelat i två delar, det sympatiska-och parasympatiska nervsystemet.
Det sympatiska nervsystemet aktiveras när kroppens krafter behövs, och det parasympatiska nervsystemet är mest aktivt vid vila och i lugna situationer.
För att minska stressen så krävs det en jämvikt mellan dessa två delar av nervsystemet för att elever ska må bra.
Detta kallas då för allostas då kroppen vill uppnå jämna ämnesbalanser i kroppen. Stressreaktionen kallas på svenska för kamp-flyktreaktionen.
Hjärnan skickar då signaler till det sympatiska nervsystemet som aktiveras, då hela kroppen påverkas. Bland annat utsöndras ämnen i blodet, till exempel socker, och stressär som till exempel adrenalin, noradrenalin, kortisol.
Alla dessa är saker som leder till att hjärtfrekvensen hålls på en stabil nivå hela tiden. Men ur ett annat perspektiv ju mer komplex en situation blir, frågorna i detta fallet ju mer stress signaler hjärnan sänder ut till kroppen, till slut så kommer inte kroppen att vara i en allostas.
Ett resultat av detta är att hjärtfrekvensen ökar mer och mer ju stressigare situationen blir. Visst allt detta är hur hjärtfrekvensen och stressnivån påverkas av ett prov utan musik, men vad skulle hända om elever fick lyssna på musik under ett prov.
När eleverna får lyssna på musik så kommer det centrala nervsystemet att kicka in och skicka signaler genom nervtrådarna ut till olika delar i kroppen, inklusive hjärtat.
Musiken gör att det bildas mer oxytocin i kroppen, vilket bidrar till att lugna ner kroppen. Men å andra sidan så bidrar musik till att kamp-flyktreaktionen dämpas.
Vid lyssnandet av valfri musik kommer hjärnan skicka ut positiva signaler med positiva känslor, vilket bidrar också till lägre hjärtfrekvens.
Lämna ett svar