Introduktion
I boken "Barn med flera språk" från 2003 skriver Gunilla Ladberg om vikten av hemspråksundervisning i skolan.
Hon argumenterar för att det är avgörande för barn med annat modersmål än svenska att få undervisning i sitt eget språk för att kunna utveckla sina färdigheter i såväl detta språk som i det svenska språket.
Utdrag
Hemspråksundervisning kan också bidra till att förbättra barnens resultat i skolan. Ladberg påpekar att barn med annat modersmål än svenska ofta har svårt att följa med i undervisningen och att detta kan leda till dåliga resultat och låg självkänsla.
Genom att erbjuda hemspråksundervisning kan man hjälpa barnen att förstå och delta i undervisningen på ett bättre sätt, vilket i sin tur kan leda till bättre resultat. Det är viktigt att poängtera att hemspråksundervisning inte är en ersättning för undervisning i det svenska språket.
Tvärtom, det är en komplement till det. Genom att erbjuda hemspråksundervisning kan man hjälpa barnen att få en starkare förståelse för det svenska språkets grammatik och ordförråd, och samtidigt hjälpa dem att behålla och utveckla sina färdigheter i det ursprungliga språket.
Lämna ett svar