Idrott och hälsa | Egen träning (Badminton) | A i betyg

Inledning
Badminton är en av de sporter som ställer stora krav och ett stort arbete på hela kroppen, där all spelare måste ha en bra kondition, smidiga för att kunna spela och det är långt över vanliga människor.

Alla spelare har sina styrkor men samtidigt svagheter som måste förbättras, genom att träna på det man är sämst på.

Att ha en bra kondition är ett av de viktigaste fördelar att ha när det gäller badminton, för då man måste orka springa för att följa fjäderboll.

Jag tycker löpträning passar mig mest för den är ett liknande typ av aktiviteten på planen, simning och cykling är också bra.

Men jag har läst på interneten att det bästa resultat man kan få är med intervaller träning, som förbättra hjärtats pumpförmåga, kombination av snabbhet samt styrka.

Det finns flera sätt att göra detta beroende på vilken nivå man befinner sig på, men för mig är kondition min svagaste sida, därför är mitt mål att förbättra min kondition men även teknik slag och rörlighet som behövs för att spela som en proffs

Innehållsörteckning
Egen träning IV-Bollspel
- Vecka-ett (pass-A) uppvärmning i 10 minuter
- (Pass-B) Uppvärmning: 10 i minuter
- Vecka-två (pass-A) uppvärmning i 10 minuter
- Övningar:
- (Pass-B) övningar uppvärmning 10 min:
- Vecka-tre (pass-A) uppvärmning i 10 min
- vecka-tre (pass-B) uppvärmning i 10 minuter
- Vecka-fyra (pass-A) uppvärmning i 10 min:
- Vecka-fyra (pass-B) uppvärmning i 10 minuter
- Vecka-fem (pass-A) uppvärmning i 10 minuter Övningar:
- Pass-B (uppvärmning) i 10 min Övningar:
- Vecka-6 (uppvärmning i 10 minuter) Pass-A
- Pass-B (efter-test)
- Resultat och analys:
- källkritik:

Utdrag
Det jobbigaste med badminton är alltså alla rusher hit och dit. Korta, explosiva starter och stopp. För att klara detta krävs explosiv styrka och rätt typ av kondition.

I korthet kan man säga att badminton går ut på att under kort tid förflytta sig på en relativt stor yta i ett hårt tempo. Därför gäller det att hitta konditionsövningar som motsvarar de krav som ställs under en match.

Långdistanslöpning var ett alternativ och var ganska likt ställning, syftet är att vänja kroppen vid tungt arbete under lång tid. När kroppen hålls igång i ett jämnt tempo utan pauser, tränar du den allmänna uthålligheten.

Hur länge man håller på varierar. Det kan vara allt från 20 minuter upp till timmar. Målet är att kunna arbeta länge i relativt högt tempo, ungefär 70-80 % av maximal kapacitet.

Jag har läst också lite om hur stretching och uppvärmning kunde främja min träning, hur en god rörlighet gör det lättare för kroppen att verkställa olika övningar korrekt, och hur stretching kan förebygger skador och träningsvärk, därför var jag extra noga med det efter och före varje träningspass.

Få gratis tillgång till uppdraget

Ladda upp en av dina egna uppgifter och gå åt den här. Det tar bara två minuter