Innehållsförteckning
Styrka:
Snabbhet:
Koordination:
Uthållighet:
Rörlighet:
Källor:

Utdrag
Styrka är en viktig del för alla idrottare. Styrka hjälper dig att bromsa ett motstånd eller skjuta ifrån sig ett föremål, ett exempel är när du hoppar och ska landa, då behövs styrka för att kunna bromsa det motståndet utan att man skadar sig.

I styrka ingår dynamisk och isometrisk styrka. Isometrisk styrka är att ta i utan att flytta på något föremål.

Dynamisk styrka är uppdelad i två del, koncentrisk och excentriskt arbete. Excentrisk används när föremålet bromsas och i den koncentriska rörelsen arbetar man för att övervinna motståndet.

Styrka har även fler delar man kan beskriva och det är maximal styrka, explosiv styrka och sen uthållighetsstyrka.

Alla tre används på olika sätt, maximal styrka används när man ska ta så tungt man bara kan i t.ex bänkpress och då är det oftast 1 rep man gör.

Sen finns det även explosiv styrka som används t.ex i stöt, ryck eller om man kastar spjut eller om man kastar kula.

Sista grejen är uthållighet styrka, detta använder sig maratonlöpare sig mycket av i sin träning då de vill kunna springa så långt de bara kan utan att bli trötta.

För att ens styrketräning ska bli så effektiv som möjligt kan det vara bra att använda fria vikter.

När du använde de fria vikterna så tränas också balans och koordination, och övningarna som du kör kommer då aktivera fler av dina leder.

Styrketräning är också en grej som kan börja utföras i tidig ålder 7-8 år.

Men det som är viktigt är att man inte har fel teknik för att det är fel teknik i ett utförande av en övning som skadar och inte själva övningen.